RSS

Mukaddimah ^^

Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Al-Baqarah:216

Kongsi.. Sambal Hitam Pahang...


Dengan nama ALLAH
Assalamualaikum...

Sekarang nie aku cuba nak update blog sebanyak yang mungkin... paling kurang dua hari
sekali.. tapi aku try yang terbaik untuk update
sekali sehari.. so kali nie aku nak cakap pasal sambal hitam Pahang.... 
Kes nyer aku nak post entry pasal sambal nie sebab terbaca entry blog kawan aku kat Pinggu Kecik pasal die rindu masakan orang Pahang.. hehehhe...
So sebab aku nie orang Pahang tegar.. so aku kongsi lah skit ape yang aku tahu,....
tak lah expert tapi aku tau la ape mak aku buat kat dapur tu... 
Tapi aku hairan kenapa nama Pahang diletakkan.. sebenarnyer sambal nie memang asal dari Pahang (kalu ade negeri lain sorry yek...)
Mungkin nak kasi genuine skit resepi nie... Rupe sambal nie tak lah lawa... cuma selawa namanyer.... hitam legam... first timer mesti teragak-agak nak cube.. rasenye masam pedas... 

Nak buat sambal nie first kene ade asam belimbing rebus.. kalau mak aku buat biasenyer bundle terus.. 
satu kuali besar.. rebus belimbing dengan garam.. 


kalau satu kuali besar (standard kuali kat rumah.. bukan kancah or kawah tau...) dalam satu senduk setengah garam kasar.. agak2 la kemasinan yang dikehendaki.. kalu kurang nanti asam tu tak tahan lama.. kalu banyak sangat garam hilang rasa masam tu... kalu rase tak kaw tambah garam lagi...rebus dalam lapan jam.. sampai jadi mcm kat bawah nie...


haa.. mase tangah rebus tu boleh ambik air asam buat pencicah.. mase belimbing tu warne coklat dan lembik.. kacau skit.. bijik die akan terkeluar.. pastu ambik stok air asam tu.. buat cicah ikan bakar besenyer... sangat sedap...hehehh.. terliur plak...

dah ade belimbing hitam leh lah buat sambal... senag je.. bahan die
-belimbing hitam
-cili padi
-bawang merah
-ikan bilis..

kupas dan bersihkan ikan bilis.. tumbuk lada (cili padi) sampai lumat.. asingkan.. pastu tumbuk ikan bilis sampai pecah.. jangan sampai lumat.. campurkan asam belimbing hitam dalam lesung tu... gaul sebati...
tumis bawang dan lada.. agak naik bau masukkan ikan bilis yang dan diadun ngan belimbing tadi... masak sampai garing... (atau ikut selera). Sebab warna sambal nie hitam susah nak bezakan garing atau hangit.. kalau ikan bilis tu agak dah keras tu dah masak la tu....

tambah la perase kalu nak... aji no moto je... jangan dok campak Maggi secukup rase plak..
pastu kalu rase tak cukup masin tambah la garam... besenyer masin je sebab belimbing hitam tu ade banyak garam... ikan bilis pun kadang2 masin...

Selamat Mencuba....









1 Responses to "Kongsi.. Sambal Hitam Pahang..."
ieza beledza said...

kalau malas nak buat boleh beli je kat I, mak I buat.. home made dr pahang.. tp kerig sikit la coz takut rosak...


December 1, 2011 at 1:06 AM

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors