RSS

Mukaddimah ^^

Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Al-Baqarah:216

Fishway: Tangga Untuk Ikan


Assalamualaikum.. Dengan Nama Allah aku memulakan entry kali nie..


Terhenti semingggu dari blogging untuk beri laluan pada Undergraduate Research Project, dan kali ini aku nak paparkan entri yang akademik dan informatif plak. Sebelum ni entry bergambar je.. so bagi yang tak suka baca tu tak pe.. aku akn letak banyak gambar gak.. heheheh.

******************************************************************
"iklan khidmat masyarakat ini dibawakan oleh Says.my
Bantu kanak-kanak Autisme
Bantu sekolah mereka
Sayangi haiwan kerana kita manusia
 *****************************************************************

Apa itu Fishway? Fishway (laluan ikan) atau juga dikenali dengan fish ladder (tetangga ikan), fish pass(pintasan ikan) atau fish step, adalah sejenis struktur yang biasanya terdapat pada binaan penghadang sungai, parit, atau aliran air yang seumpama denganya, (empangan, empang dasar atau kunci air contohnya) bertujuan untuk memudahkan atau memberi kelangsunagn untuk penghijrahan ikan semulajadi. (panjangnye ayat..)
nampak tak ikan salmon melompat.. dia nak kehilir tu.. (upstream)

Mencari kerja lebih mudah dengan Jobcentral, boleh menang RM 500 lagi...
Apabila penghadang aliran dibina, macam empangan, empang dasar (empangan yang air lalu kat atas / weirs) dan kunci air, ikan tak boleh lau apatah lagi ikan yang sememangnua tak dicipta tuhan untuk berenang secara agresif membuatkan mereka tak boleh berenang melompat binaan tersebut. Jadi fishway dicipta untuk memintas laluan air bagi membolehkan ikan berhijrah kehulu (upstream) atau kehilir (downstream). Dengan ini ekosystem akan terus terpelihara walaupun adanya empangan atau halangan aliran air..

 Ini adalah gambar rajah binaan fishway.

Ciri-ciri fishway yang wajib ada pada setiap binaan adalah kelandaian yang cukup untuk memudahkan ikan berenang melepasi aliran air sama ada kehulu atau kehilir. Kelandaia adalah pada lingkungan nisbah panjang: tinggi ,12:1 sehingga 20:1. Nisbah ini mungkin boleh dicabar sekirangan aliran air secara semulajadi tak laju atau rekabentuk yang lebih berkesan. Penghadang-penghadang kecil dibina sepanjang aliran air pada fishway bagi melambatkan aliran air.
 
Miliki Volkswagen sedan anda sekarang 

Berdasarkan catitan, sejarah fishway bermula pada abad ke-17 di Perancis, di mana berkas-berkas ranting telah digunakan untuk mewujudkan tetangga dalam saluran curam untuk memintas penghadang aliran air (empangan). Ia kemudian telah dipatenkan pada tahun 1837 oleh Richard McFarlan Bathurst, New Brunswick, Kanada, dimana beliau telah membina fishway untuk memintas sebuah empangan di kilang kayu berkuasa air. Pada tahun 1852-1854, Pintasan Ikan Ballisodare telah dibina di County Sligo di Ireland untuk menarik ikan salmon ke dalam sungai yang tidak disokong perikanan. n bla bla bla.. leh cek kat WIKIPEDIA. malas nak translate. Di bawah nie ada koleksi beberapa gambar fishway yang aku kutip gune google. Sesetengah fishway dibina dengan sangat cantik untuk memastikan ia padan dengan alam semulajadi

Samsung ingin menaja para blogger ke Olimpik london... 














Baca entri lain:




0 Responses to "Fishway: Tangga Untuk Ikan"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors