RSS

Mukaddimah ^^

Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Al-Baqarah:216

Bukan CGI: Kuasa Laser Yang Sebenar [VIDEO]


Dengan Nama Allah
Assalamualaikum.

Apa yang korang fikir bile sebut perkataan laser. Laser ala2 starwars atau fiksyen sains yang lain.. laser dalam citer anime ala2 Gundam. Atau sekadar laser pointer yang korang main mase kecik2 dulu..


Hakikatnyer laser mempunyai potensi yang sangat besar. Lebih dari sebagai laser pointer. Siapa yang pernah tengok filem aksi hollywood mungkin dapat gambaran sebenar apa yang laser mampu buat. Selain diguna dalam sensor device system, laser berkuasa tianggi bayak digunakan di industri.

Memetik dari Wikipedia Bahasa Melayu:
 Laser adalah merupakan sebuah peranti yang mengeluarkan cahaya melalui satu proses dipanggil pemancaran terangsang. Laser adalah akronim kepada LASER (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation - Pembesaran Cahaya oleh Pancaran Sinaran yang Terangsang). Cahaya laser adalah gelombang elektromagnet nampak yang berada di dalam julat tertentu. Ia adalah sumber optik yang memancarkan foton dalam pancaran koheren. Cahaya laser biasanya hampir-monokromatik, contohnya, mengandungi panjang gelombang tunggal atau warna, dan dipancarkan dalam pancaran halus. Ini berbeza dengan sumber cahaya biasa, seperti mentol, yang memancarkan photon yang dapat dilihat kesemua arah, biasanya mencangkupi jarak gelombang spektrum elektromagnetik yang luas. Aksi laser dapat difahami melalui penggunaan teori mekanik kuantum dan termodinamik

Kat bawah nie aku letakkan dua video yang menunjukkan kuasa sebenar laser walaupun alat peancarnya kecil.

Video pertama adalah cubaan rekod dunia pemecahan belon paling banyak menggunakan laser. Syarikat pembuat laser sendiri yang hantar rekod nie. Laser Krypton (bukan krypton mcm dalam citer superman tu)




Video kedua dekat bawah plak menunjukkan air kopi yang ditembak menggunakan laser. Apa yang terjadi adalah percikan kopi akibat dari haba yang dijana dari tenaga yang dibawa pancaran laser.





 


2 Responses to "Bukan CGI: Kuasa Laser Yang Sebenar [VIDEO]"
Anonymous said...

ni orang panggil blogger bodo.. ko post video, pastu ade music ntah dari mane2 auto play.. annoying tau x..org laen jadi blogger, ko pon nak jadi blogger.. tapi bodo x berabis..ko bayangkan klau bukak tab berpuluh, jenuh nak carik tau.. p tgk blog pemes laen, ade music auto play? bangang


October 23, 2012 at 1:40 AM
Unknown said...

Ye lah.. aku bodo ko pandai. Blog aku tak pemes sebab tu aku buat camtu. tak nak dengar klik je la stop. video tu tak autoplay pun. memang aku blogger ikut orang je. orang lain nak blogging aku pun nak blogging gak. takpelah. terima kasih sebab sudi bace blog tak pemes nie. aku dah alih player tu kat atas senang cari. nanti kalu dah pemes blog nie aku remove la player lagu tu.. ^^


October 23, 2012 at 7:46 AM

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors