RSS

Mukaddimah ^^

Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Al-Baqarah:216

[Video] Cara Mengawet Kepingan Salju


Dengan nama Allah...
Assalamualaikum

Pernah tonton cerita Frozen? Bagi yang selalu tonton rancangan kartun atau animasi yang memaparkan salji, mesti tahu bagaimana kepingan salji digambarkan mempunyai bentuk seakan bunga yang menarik.

Sememangnya benar bentuk kristal air di dalam salji sememangnya menarik namun tidak semua akan berbentuk seperti bunga. Gambar dibawah adalah contoh kristal air di dalam salji. Ada pelbagai lagi bentuk bergantung kepada keadaan di mana salji itu turun. Disebabkan saiz molekul air agak besar dan saiz kristal ini juga agak besar, maka kanta pembesar boleh digunakan untuk melihat kristal ini tanpa perlu menggunakan mikroskop. Bagaimanapun sudah pasti mikroskop akan memberikan gambar yang lebih jelas.



Sumber: Wikipedia


Teringan kenangan saya menuntut pelajaran di England, pengalaman salji turun buat pertama kali memang sangat serono, tapi mula-mula je. Lepas tu dah tak tahan sejuk namun tak dinafikan memang sangat cantik. Gambar di bawah diambil pada malam hari pertama salji turun berdekatan rumah di Sheffield, England. Walaupun turun waktu malam, pembiasan cahaya oleh salji menyebabkan keadaan malam sangat cerah. 




Video di bawah pula mengajar cara untuk mengawet salji atau kristal air. Video ini didalam bahasa Inggeris. Video ini dibuat oleh Bryan Rolfe di mana beliau mempelajari kaedah mengawet kepingan salji dari sumber-sumber internet.
Anda boleh lompat minit video ke 00:20 kerana video ini dimulakan dengan klip dari rancangan Big Bang Theory dan tidak sesuai untuk penonton bawah umur juga penonton yang ingin menjaga mata suci anda tapi bukan lucah, jangan risau.





Proses ini mungkin tidaklah sukar namun masalah utama bagi kita rakyat Malaysia adalah mendapatkan salji. Selamat mencuba... hihihi.

-EOL-





0 Responses to "[Video] Cara Mengawet Kepingan Salju"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors