RSS

Mukaddimah ^^

Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
Al-Baqarah:216

Selfie di London Paling Menyedihkan


Dengan nama Allah
Assalamualaikum

Sekarang, dalam dunia gajet menjadi salah satu peneman hidup, selfie bukanlah perkara asing. Hampir semua pemilik telefon pintar pernak melakukan selfie. Bagi backpackers, selfie sudah semestinya menjadi sau perkara wajib dilakukan apatah lagi jika mengembara berseorangan. Mengambil selfie di mercu-mercu tanda atau di tempat yang menarik adalah slefie yang sering dimuat naik di Instagram. 

Somerset House London telah menjalankan satu projek untuk sebahagian data Big Bang mereka dan mendapati selfie di London adalah yang paling menyedihkan.


Kajian ini dijalankan menggunakan perisian pengecaman muka dan penilaian mata manusia. Oleh itu ketepatan hasil kajian ini boleh dipertikaikan. Ianya dilaksanakan ke atas 152 462 gambar dari Instagram di London dan dibandingkan dengan lima bandar popular lain iaitu  Bangkok, New York, São Paolo, Moscow, dan Berlin. 

Berdasarkan maklumat demografi selfie di London, purata umur pemilik selfie lelaki adalah dianggarkan berumur 28 tahun lebih tingi berbanding bandar-bandar lain iaitu 26.3 tahun. Manakala bagi pemilik selfie wanita, purata umur adalah 23.7, tidak jauh bezanya dengan bandar-bandar lain iaitu pada purata umur 23.6.

London mempunya jumlah selfie wanita kedua tertinggi selepas Moscow iaitu 62.8% manakala Moscow mempunya 82.0% selfie oleh wanita. Ringkasan maklumat demografi dicartakan dalam rajah bergambar di bawah.

 

Keputusan kajian menunjukkan London mempunyai gaya/pose kaku/lurus tertinggi- purata tolehan kepala 15 darjah berbanding purata 20 darjah berbanding bandar-bandar lain. 

Perisian pengecaman muka mengesahkan kadar kegembiraan yang dipaparkan di London adalah terendah. Perisian mengecam muka memberikan keputusan dalam skala 0-1 iaitu 0 untuk paling kurang gembira atau sedih dan satu sebagai paling gembira. London hanya mempunya purata kegembiraan sebanyak 0.55 berbanding 0.66 untuk bandar lain. 

Dipetik dari laman web Mashable Dr. Lev Manovich, salah seorang pembangun bersama projek ini dan juga professor di Pusat Siswazah di City University of New York mengatakan, "Mengambil kira pemuda London menghadapi cabaran masa-masa sukar kenaikan harga hartanah dan persaingan tinggi pasaran pekerjaan, serta fakta bahawa London mempunyai lebih banyak jumlah warga yang berusia, tidak selalu gembira bukanlah perkara yang mengejutkan".

Sumber: Mashable, Selfiecity London.





0 Responses to "Selfie di London Paling Menyedihkan"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors